Dit weekend volop gelegenheid gehad om de Mio Cyclo 305 te testen. We hebben het als volgt gedaan. Via een website een route laten uitstippelen naar Lelystad en vanaf Lelystad – de volgende dag – naar huis laten navigeren. De route hebben we uit laten stippelen op http://www.nederlandfietsland.nl/fietsrouteplanner om te kijken hoe een gedownloade track (geplanned via knooppunten en LF-routes) in de Mio zou werken. Omdat je aan het testen bent de track ook als retour laten maken en daarna beide gedownloade bestanden (als kruimelspoor) in de Mio geplaatst via de verkenner van de computer (niet via Mioshare). Daarna op de Mio gekeken, en beide bestanden staan er keurig in. Inmiddels zit de Mio ook op de plek waar ik hem wilde hebben. Het was even onduidelijk voor mij dat je de Mio gewoon kan ‘doordraaien’ om hem in de juiste stand te plaatsen. Na de eerste klik dacht ik dat je de Mio niet verder kon draaien. De Mio support bracht hier gelukkig duidelijkheid in.

Zaterdag ochtend eerst nog even langs de bakker voor iets te eten onderweg. Daarna de Mio aanzetten en track selecteren. Aangezien de track iets buiten het dorp begint, geef de Mio keurig aan hoe we naar het beginpunt van de track moeten komen. Daarna volgen we de aanwijzingen van de Mio. Deze zijn keurig en je wordt op tijd via piepjes gewaarschuwd. Handig is ook dat de Mio schakelt tussen overzichtskaart en gedetailleerde kaart. Als je over een langere afstand gewoon ‘rechtdoor’ moet rijden, zie je een kleinere overzichtskaart. Zodra je op ongeveer 250 meter voor een afslag zit, schakelt de Mio over op detail. Wat wel opvalt en voor aanpassing in aanmerking komt is de reactiesnelheid binnen de bebouwde kom waar je snel achter elkaar moet afslaan. In ons geval duurde het soms 3 tot 5 seconden voordat de Mio ‘doorhad’ dat je een afslag genomen had. In mijn gevoel had ik vaak al een 30-40 meter gereden, voordat ik zag dat de Mio zich aanpaste. Over het algemeen niet zo heel storend, behalve als je snel een 4-5 keer achter elkaar moet afslaan. Dit resulteerde dan ook een paar keer dat we even een klein stukje terug moesten fietsen. Tijdens twee pauzes heb ik de Mio van de houder afgehaald en niet uitgezet. De Mio schakelde zich na verloop van tijd zelf uit, maar onthield wel dat we een track aan het rijden waren. Mio weer aanzetten en op dashboard klikken en we konden zo verder rijden. We hebben deze dag uiteindelijk 102 km gereden. Zijn om 9.15 vertrokken en waren om 16.30 uur (inclusief pauzes) in Lelystad. De Mio heeft zo goed als de hele tijd aangestaan en het batterij verbruik was met 1 streepje teruggelopen. Persoonlijk zou ik liever ook een percentage zien wat je nog over hebt aan batterij. Al dan niet ook bovenaan, dan wel via de instellingen.

Zondag dan weer terug naar huis. Mio aanzetten en selecteren navigeren naar huis. Even wachten op de berekening en we kunnen op weg. Deze keer nemen we de route tegelijkertijd op. Navigeren gaat opnieuw prima. Grappig is dat de Mio een groot stuk dezelfde route neemt als de eerder gedownloade en gisteren gereden route. Maar toch zit er wel wat verschil in. Raar dat de Mio je soms dwars door een woonwijk stuurt om dan ergens een fietspad op te pakken. Maar aan de andere kant ook wel weer leuk. Wel viel één keer op dat ik bij een pauze de route opname niet op pauze had gezet. Daarna bij het opnieuw opstarten van de Mio bleek dat de navigatie naar huis niet meer aan stond. Dus even de navigatie opnieuw naar huis laten plannen en opnieuw laten opnemen. Deze dag uiteindelijk 98 km gereden.

Komend weekend eens kijken hoe de ‘surprise’ functie werkt.

2932 Hits Totaal 6 Hits Vandaag