Lençóis
30 oktober 2014

Op 26 oktober vliegen we vanaf Salvador naar Lençóis om het natuurgebied Chapada Diamantina te bezoeken. We vliegen opnieuw met een klein turbo-prop vliegtuig, maar deze keer hoeven we niet terug te keren voor problemen.

Aangekomen op het vliegveld in Lençóis staat er al een taxi op ons te wachten die ons in een kleine 25 minuten naar onze pousada brengt. Het is een leuke pousada en de eigenaar is zeer gastvrij. Omdat we weer rond het middaguur vlogen gaan we eerst maar eens kijken waar we wat te eten kunnen krijgen. Dit blijkt alleen nog niet mee te vallen. Omdat er vandaag verkiezingen zijn (tweede ronde presidentsverkiezing) is alles gesloten in het dorpje omdat er tot sluiting van de stembussen geen alcohol geschonken mag worden (bij wet!). Gelukkig heeft de eigenaar van de pousada nog één biertje staan in de koelkast en die mogen we eerst nuttigen. Aan de overkant van de straat blijkt een hotel te zitten en hier kunnen we wel wat te eten en drinken krijgen, ondanks dat het officieel nog niet mag.

Daarna lopen we even door het dorpje heen. Het stelt niet zo heel veel voor. Een groot plein en een aantal zijstraatjes waar alle restaurantjes en barretjes aan zitten.
Omdat we hier 3 volle dagen zijn had Nicole al met een buro afspraken gemaakt over excursies die we willen doen. Voordat we gaan dineren gaan we daar nog even langs om alles te bespreken. We hoeven nog niets te betalen, dat wordt achteraf pas gedaan.

De eerste dag hebben we een excursie naar twee grotten. We hebben de excursie samen met een jong Belgisch stel. Het is een eind rijden maar we hebben het geluk dat we overal direct in kunnen en geen mensen voor ons hebben. Bij de tweede grot mogen we ook zwemmen en hebben we de lunch. Verrassend genoeg zijn we al om 14 uur klaar met het programma en gaan we weer terug naar Lençóis, een kleine twee uurtjes rijden. We zijn dus al om 16 uur terug in het dorp, terwijl er was aangegeven dat we tot 18 uur weg zouden zijn. We leggen dit uit aan de gids, maar deze is niet te overtuigen dat hij ons nog even voor een twee uurtjes ergens anders naar toe brengt. We doen ook ons beklag bij de organisatie, alleen dit helpt ook niet.

De tweede dag gaan we eerst naar een rivier met een waterval waar we mogen zwemmen. Ook deze dag gaat er een ander stel met ons mee, deze keer uit Engeland. Nicole en ik besluiten hier niet te gaan zwemmen omdat het wel erg koud is. Gezien het redelijk bewolkt is en het er op lijkt dat het aan de eind van de dag misschien gaat regenen (zoals gisteren), gaan we eerst naar een uitzichtpunt.
Vervolgens gaan we naar een ander meertje waar we kunnen zwemmen en snorkelen. Tevens bestaat hier de mogelijkheid om hier te snorkelen met zaklamp in een grot. Nicole en ik gaan hier alleen zwemmen in het meertje.
Als laatste bezoeken we een andere grot waar je doorheen loopt en vele stalagtieten en stalagmieten kan zien. Helaas was Nicole bij de vorige activiteit lichtjes door haar enkel gegaan, dus het kost haar wat moeite om de lange weg naar beneden te maken naar de ingang van de grot. Gelukkig levert het niet al te veel problemen op. Tegen 18.30 zijn we weer terug in Lençóis.

De derde en laatste dag moeten we helaas wat voor onszelf gaan doen. We hadden een excursie gepland naar een soort “mini” pantanal en een bezoek aan een waterval. Echter door de droogte is er te weinig water en gaat deze niet door.
We willen daarom zelf maar gaan lopen naar een andere waterval in de buurt van het dorp. Gelukkig is de eigenaar van de pousada zo aardig om met ons mee te gaan en de weg te wijzen. Een ander stel dat ook verblijft in de pousada hoort hiervan en wil ook mee. De eigenaar besluit om dan maar een andere kant op de gaan en er een langere wandeling van te maken. Uiteindelijk gaan we om 10.30 weg en zijn we om 16 uur weer terug. Een schitterende tocht die een groot gedeelte van de rivier stroomopwaarts volgt waardoor we een hoop moeten klimmen. Uiteindelijk hebben we een mooi uitzicht over Lençóis.

De volgende ochtend worden we weer opgehaald door de taxi die ons naar het vliegveld brengt en vliegen we terug naar Salvador.

[justified_image_grid ids=3306,3307,3308,3309,3310,3296,3297,3298,3299,3301,3302,3303,3304,3305,3311,3312,3313,3314,3315,3316,3317,3318,3319,3320]

4500 Hits Totaal 2 Hits Vandaag

Andere interessante berichten

Fotoboek reis Brazilië

Na heel wat uurtjes is het dan gelukt om een gedrukt album te maken van onze 6- weekse reis naar Brazilië. Uit een...

Boipeba

Bij aankomst in Salvador vanuit Lençóis staat onze taxi op ons te wachten. Hoewel we er de vorige keer niet aan...

Salvador

Op 22 oktober vliegen we naar onze volgende bestemming: Salvador. Op het vliegveld van São Paulo nemen we eerst een...