Grosser Zechliner See
15 juni 2022

Gezien het in het noorden van Duitsland en in Denemarken langzaam slechter weer zou gaan worden, hebben we besloten om langzaam af te zakken naar het midden van Duitsland. Via een tweetal tussenstops zijn we vandaag aangekomen in de buurt van Rheinsberg en staan op een eenvoudige camping in de buurt van het gehucht Kagar.

We zijn op camper vakantie voor drie weken door Duitsland. Plannen zijn om richting het eiland Rügen te gaan. Vervolgens is het afhankelijk van het weer of we richting Denemarken gaan of afzakken door Duitsland terug naar Nederland. De plannen zijn om zoveel mogelijk wandelingen te maken. De mooiste zullen we hier plaatsen.

Schloss Rheinsberg

Gisteren op de heenweg naar de camping komen we door Rheinsberg en brengen we nog een kort bezoekje aan het ‘Schloss Rheinsberg’. Dit stamt al uit omtrent 1566 en is later als voorbeeld gebruikt voor het veel grotere Schloss Sanssouci in Potsdam.
Het Schloss staat in het water en wordt daarom hier ook wel een Wasserschloss genoemd. Zoals veel ‘kastelen’ vroeger gebouwd, heeft ook deze de nodige verbouwingen ondergaan en extenties gekregen, voordat het er uitziet zoals dat het nu doet.

Rondom het Schloss ligt een groot park, of eigenlijk een tuin. Je kan nog aardig zien hoe het er vroeger uitgezien moet hebben. Nu is het gewoon zeer slecht onderhouden en als tuinman zou je hier een aardig centje kunnen verdienen. Tegenover het Schloss – aan de andere kant van het water – staat nog een grote obelisk

Mecklerburger Seenplatte

De streek waar we nu in zitten is de zgn. Mecklerburger Seenplatte. Dit gebied bestaat uit meerdere natuurgebieden en heeft 1117 meren. Het wordt hier dan ook wel het ‘gebied met de 1000 meren’ genoemd. Het ene meer is behoorlijk groot, de ander weer heel klein. Veel van de meren zijn verbonden met elkaar via kanalen die ooit gegraven zijn.

We zien dan ook boten varen die je normaal gesproken niet alleen op zo’n meertje zou verwachten. Hoogstwaarschijnlijk varen de boten van het ene naar het andere meer. We zien dan ook af en toe zo’n houseboat/canalboat voorbij komen die je kan huren. Dit type boot hebben we ook al gezien in Frankrijk toen we aan het fietsen waren langs kanalen.

Wandeling

Opnieuw via Komoot vinden we twee routes die we kunnen lopen direct vanaf de camping. Eentje van 10 om de Braminsee heen en eentje van 13 km die om de Grosser Zechliner See loopt. We besluiten om de twee rondjes te combineren. Rond 10:30 gaan we lopen en lopen pakken eerst het gedeelte dat rondom de Braminsee loopt. Helaas zien we weinig van het meer zelf.

Als we het dorp Zechlin gepasseerd zijn volgen we de route rondom de Grosser Zechliner See. Het blijkt een bestaande rondwandeling van ongeveer 11 km te zijn die we volgen. Deze keer loopt de route wel direct langs het meer en we hebben dan ook een mooi uitzicht over het meer. Nadeel van het even stoppen en genieten van het uitzicht is wel dat je direct wordt aangevallen door tientallen muggen.
Als we aan de ander kant van het meer zijn, passeren we een tweetal campings. Bij een van de campings liggen ook veel woonboten. Verder staan er voornamelijk stacaravans of vakantiehuisjes. Echt plek om te kamperen is er niet. Nadeel van deze campings is wel dat er geen tentjes zijn om wat te eten en te drinken en dus moeten we het doen met het gene wat we mee hebben genomen.

Tegen 15 uur lopen we weer de camping op na een lekkere wandeling van zo’n 18 km. We pakken een verkoelend biertje en genieten – zonder muggen – van de zon. Straks maar weer een bbq.

Route route via Komoot, Rundweg Grosser Zechliner See
Datum wandeling 15 juni 2022
Afstand 18,34 km
Route omstandigheden bos, wandelpaden, langs meren
Start/einde wandeling Camping am Reiherholz

87 Hits Totaal 2 Hits Vandaag

Andere interessante berichten

Rügen – Binz & Sellin

Na de wandeling van gisteren in het Nationalpark Jasmund, vandaag een relaxte dag met wat wandelen door twee plaatsen....

Rügen – Nationalpark Jasmund

We zijn inmiddels aangekomen op het eiland Rügen in Noord-Duitsland. Hier wilden we al zo graag naartoe om een bezoek...

Salemer See

We staan met de camper aan de Salemer See. Als we geïnstalleerd zijn - en dat is al net na de lunch - hebben we nog...