Rügen – Nationalpark Jasmund
11 juni 2022

We zijn inmiddels aangekomen op het eiland Rügen in Noord-Duitsland. Hier wilden we al zo graag naartoe om een bezoek te brengen aan het Nationalpark Jasmund met zijn krijtrotsen. We staan op de camperplaats “De Klomp” net buiten Sagard. We boeken hier voor 4 nachten en hebben het hele weekend om het park en de omgeving te kunnen ontdekken.

We zijn op camper vakantie voor drie weken door Duitsland. Plannen zijn om richting het eiland Rügen te gaan. Vervolgens is het afhankelijk van het weer of we richting Denemarken gaan of afzakken door Duitsland terug naar Nederland. De plannen zijn om zoveel mogelijk wandelingen te maken. De mooiste zullen we hier plaatsen.

National Park Jasmund

Het National Park Jasmund ligt op het gelijknamige schiereiland Jasmund, een deel van het eiland Rügen. De oprichting van het park was in 1990 en is met 30,03 km2 het kleinste van Duitsland.
Het park staat bekend om zijn hoge rotsen met krijtgesteente en ligt aan de Oostzeekust. Het park bestaat verder uit zeer oude beukenbossen en vanwege de diversiteit en oerboskarakter is het park in 2011 toegevoegd aan de UNESCO werelderfgoed.
Het gebied varieert qua hoogte tussen de 60 en 161 meter boven zeeniveau. Maar het bekendste zijn eigenlijk wel de krijtrotsen in het park. Dit stukje in het Noorden wordt ook wel de Stubbenkammer genoemd. Deze trekken jaarlijks een half miljoen bezoekers.
Twee bekende uizichtpunten liggen langs de kust. Het Victoriasicht en de hoge Köningsstuhl.

Nu we de fietsen niet bij ons hebben, moeten we wel met de camper iedere keer naar een punt om te gaan wandelen. Achteraf is dat hier niet zo erg want de camperplaats ligt toch nog wel een eindje buiten Sassnitz en het is er niet vlak.
We vinden opnieuw een route op Komoot en rijden naar een parkeerplaats iets ten noorden van Sassnitz. Het is een betaalde parkeerplaats, met munten of per app. Dus de app maar eerste downloaden. Keuze maken of je een bus of auto bent. Zeker geen bus, dus dan maar gewoon een auto. App aanzetten en we kunnen gaan.
Het eerste stuk van de route loopt door het oude beukenbos. Het is heerlijk rustig lopen tussen de bomen door en we komen bijna niemand tegen.

Na verloop van tijd komen we aan de kust op het zgn. Hochuferpad. Het pad loopt eigenlijk vanaf Sassnitz aan de gehele bovenkant van het park naar het bezoekerscentrum Königsstuhl. We lopen een stukje over het pad en hebben een werkelijk schitterend uitzicht over de kustlijn.

De route die we volgen via Komoot – en daarom hadden we deze uitgezocht – loopt op een gegeven moment naar beneden naar het strand. Alleen omdat we op een gegeven moment geen bereik meer hebben én nog niet de offline mogelijkheid gebruikten van Komoot, missen we ergens het punt dat we naar beneden moeten. Als we toch weer even bereik hebben zien we dat we toch nog een eindje verder moeten lopen om uiteindelijk bij het bezoekerscentrum uit te komen. En omdat we niet weten of we daar nog naar het strand kunnen, nemen we op goed geluk een pad dat naar beneden lijkt te gaan. Na wat klauter en klimwerk over gevallen boomstammen, komen we uiteindelijk bij de zee aan. Het ‘strand’ bestaat hier zo goed als alleen uit groten stenen, keien en kiezels. Hoewel de voorspelling redelijk zonnig was, krijgen we toch af en toe wat spetters, wat de stenen dan ook weer spekglad maken.

Over het ‘strand’ loop je vlak langs de krijtrotsen en de zee. Na een wandeling van bijna 4 uur komen we weer in Sassnitz aan en lopen we terug naar de camper. We rijden weer langzaam terug naar de camperplaats waar we weer genieten van een lekkere bbq.

Route route via Komoot
Datum wandeling 11 juni 2022
Afstand 16,73 km
Route omstandigheden bos, wandelpaden, langs kust
Start/einde wandeling Parkplatz Nationalpark bij Sassnitz aan de Stubbenkammerstrasse L303

40 Hits Totaal 4 Hits Vandaag

Andere interessante berichten

Grosser Zechliner See

Gezien het in het noorden van Duitsland en in Denemarken langzaam slechter weer zou gaan worden, hebben we besloten om...

Rügen – Binz & Sellin

Na de wandeling van gisteren in het Nationalpark Jasmund, vandaag een relaxte dag met wat wandelen door twee plaatsen....

Salemer See

We staan met de camper aan de Salemer See. Als we geïnstalleerd zijn - en dat is al net na de lunch - hebben we nog...