Sahara – Ommen
31 augustus 2021

De tweede wandeling van onze vakantie gaan we vandaag doen bij de Sahara. In 2013 hebben we hier in de regio gefietst als onderdeel van ons Rondje Nederland. Toen fietsten we er snel doorheen, nu gaan we te voet het gebied verkennen.

We gaan eerst met de auto richting Ommen. Vlak voor de Overijsselsche Vecht moeten we dan naar rechts en een stukje over de Beerzerweg. Helaas missen we de afslag naar de Sahara. Of deze er nou niet stond of dat we niet goed aan het opletten waren. Nadat we gekeerd waren en uiteindelijk toch de juiste plek gevonden hebben, parkeren we de auto. We lopen naar het route start bord om te zien wat we kunnen lopen.
Er starten hier drie routes vandaan, maar allemaal zijn niet zo lang. We pakken uiteindelijk de rode route en knopen daar dan de blauwe aan vast en lopen het laatste stukje dan weer via de gele terug naar het startpunt. Op deze manier hopen we dan zo rond de 10 km uit te komen. Tegen 11 uur beginnen we met onze wandeling.

Sahara

Dit is een 20 hectare groot stuifzandgebied en is in eigendom van Staatsbosbeheer en ligt in het Vechtdal. De dennenbossen die rondom de zandverstuiving staan, zijn al in 1840 aangelegd in opdracht van Baron van Pallandt, van Landgoed Eerde. Met het aanplanten van de dennenbossen wilde hij het zandverstuiven verminderen. Onbedoeld heeft hij met het aanplanten van de dennen een aparte mix geschapen van zand en bos, inclusief heide met de jeneverbes. Als je midden op de Sahara staat dan heb je een weids uitzicht om je heen. Om eigenlijk goed te zien hoe groot het is zou je het vanuit de lucht moeten zien.
De Sahara wordt veelal bezocht door gezinnen met jonge kinderen, omdat je er heerlijk kan spelen. Maar ook andere activiteiten zoals paardrijden en mountainbiken wordt veel in het gebied gedaan.
We herkennen het punt waar we in 2013 ook even gestopt waren met de fiets. Nu wandelen we de zandverstuiving in en maken eerst een paar foto’s.

We steken de Sahara over en vervolgen onze route aan de andere kant door het bos. Het is een mooie route en we passeren na zo’n 45 minuten lopen het Zeesserven en niet veel later het Besthmenerven. Inmiddels zitten we ook op de blauwe route die vanaf startpunt ‘Steile Oever’ te volgen is.

We lopen rustig verder en komen na 7km lopen bij de Uitkijktoren Ommeland. De uitkijktoren is een stalen constructie van 18 meter hoog en wordt nu gebruikt als antenne voor het mobiele telefoonverkeer. Vroeger stond hier een houten toren en werd deze gebruikt als brandtoren. Als het in de zomer erg droog was speurde de brandweer de omgeving af met een verrekijker om te zien of er ergens in het gebied brand was. Was dat het geval dan moest men snel naar beneden en een telefoon opzoeken, want deze was niet aanwezig op de toren.
De klim naar boven is niet moeilijk als is het laatste stukje wat steiler dan het begin. Boven heb je een schitterend uitzicht over de omgeving en bij goed weer kan je ver kijken.

Naast de uitkijktoren ligt het ‘Bostheater Ommen‘. Dit theater ligt – zoals het al zegt – midden in het bos van Vechtdal Overijssel. Het theater heeft een capaciteit van 2500 personen en moet een goede akoestiek hebben. Hierdoor hebben er al diverse bekende artiesten en groepen opgetreden zoals Ilse de Lange, De Dijk en de Edwin Evers Band.

Na even bij het Bostheater gekeken te hebben lopen we weer verder. Als we bijna bij het eindpunt zijn, lopen we toch nog verkeerd en hebben we ergens toch een paaltje gemist blijkbaar. We zouden de gele/rode routen moeten volgen maar komen terecht op een gele. Deze loopt echter weg van het startpunt. We moeten dus terug en kiezen ervoor om dan een stukje het fietspad te volgen omdat we dan zeker weten dat we de goede kant op gaan.

Zo tegen 13:45 uur en na 11 km komen we weer bij de auto. We twijfelen nog even of we een ander rondje er aan vast plakken en richting Junne lopen, maar aan de andere kant vinden we het wel best zo. Omdat we toch vlak bij Ommen zitten, rijden we daar naartoe om te gaan lunchen. We doen eerst nog even wat boodschappen en parkeren daarna de auto. We lopen door het centrum en omdat we graag aan het water willen zitten komen we uit bij Grand Café de Veghte aan de Vecht. We moeten heel even wachten op een tafeltje en zitten uiteindelijk aan de waterkant van het terras met uitzicht over de Vecht. Na een heerlijke lunch rijden we daarna weer terug naar Daarle.

Route Info

Knooppunten Rode route vanaf startpunt, daarna blauwe en terug via de rode
Datum wandeling  28 juni 2021
Afstand 11,5 km
Route omstandigheden Bos, heide, zandverstuiving, onverhard.
Start/einde wandeling Startpunt Sahara aan de Beerzergweg (R103)

1766 Hits Totaal 2 Hits Vandaag

Andere interessante berichten

Salemer See

We staan met de camper aan de Salemer See. Als we geïnstalleerd zijn - en dat is al net na de lunch - hebben we nog...

Lüneburger Heide

Via Komoot vinden we een wandeling die vanaf de plek begint waar we met de camper staan. De wandeling gaat door het...

Landschapswandeling Alden Biesen

Deze wandeling is ook een landschapswandeling en is een greenspot wandeling van 'wandelen in Limburg'. Het is een...