Fly Drive Spanje

Van maandag 11 t/m dinsdag 19 mei hebben we een Fly Drive naar Spanje gedaan. In 9 dagen hebben we een aantal steden bezocht, de een iets langer dan de andere.
We vlogen met Transavia ‘s-ochtends vroeg naar Valencia en daar hebben we een auto gehuurd. In Valencia zijn we 2 nachten gebleven. Van Valencia zijn we via Requena naar Cuenca gegaan met één overnachting. Vanaf Cuenca zijn we daarna naar Toledo gegaan – ook met één overnachting – en vervolgens naar Madrid. In Madrid zijn we 3 nachten gebleven. De terugreis naar Valencia ging via een overnachting in Albacete. [no_toc]

Valencia

Aankomst in Valencia en eerst de auto opgehaald bij het verhuurbedrijf. Gezien we helemaal naar Madrid gingen werd ons aangeraden om een iets ander type auto te nemen, dat tevens een diesel was. Rond het middaguur waren we al bij het hotel. De kamer was nog niet klaar, maar de auto kon wel alvast in de parkeergarage van het hotel neergezet worden. We hebben ons hier ook even omgekleed in wat luchtigers en zijn daarna richting de stad gelopen.

Valencia is een leuke stad dat een oud centrum heeft met veel historie, maar ook een heel modern stuk gebouwd onder architectuur. Helaas waren tijdens ons bezoek de meeste gebouwen in het moderne gedeelte niet toegankelijk of stonden in de steigers. We zijn ook nog even naar het strand geweest dat 5 kilometer lang is en enorm breed.

Valencia is blijkbaar een populaire stad bij de Nederlanders want overal in de stad hoorde je Nederlands praten. De stad is goed te belopen of te fietsen. Ook het openbaar vervoer is prima. Met de bus en metro kan je de hele stad bereiken.

Van Valencia hebben we een aparte pagina gemaakt met wat meer info en foto’s.

Wij verbleven in: Hotel Rey Don Jaime, Avenida Baleares, 2, 46023 València, Valencia, Spanje

Requena

Op woensdag rijden we verder naar Cuenca. Onderweg kom je langs het plaatsje Requena.
Requena was heel vroeger een fort in de tijd van de Moren. We hebben hier door het oude centrum een wandeltocht gemaakt en hebben een grot bezocht die midden in het centrum lag. Wellicht waren we hier op een verkeerde tijd van de dag want er viel niet veel te beleven. Na de lunch zijn we verder gereden naar Cuenca.

Lunchtip: Mesón del Vino, Av. de Arrabal, 11,46340 Requena, Valencia,Spanje

Cuenca

Hier ga je eigenlijk naartoe met maar één doel, het bezoeken van het oude centrum. Ook hier waren de Moren in de 8e eeuw verantwoordelijk voor het bouwen van een fort. Het oude centrum ligt dan ook boven op een heuvel. In Cuenca was echter voor ons gevoel meer te zien. Wellicht ook omdat het oude centrum op de UNESCO lijst van Werelderfgoed staat, zijn de huizen en straten hier goed onderhouden. Vele huizen zijn gekleurd en geven een leuke afwisseling. We hadden een hotel in het nieuwe ‘beneden’ gedeelte van de stad en zijn met het openbaar vervoer naar de oude stad gegaan. Dit ging prima omdat de bus je midden in het oude centrum afzet.
Belangrijkste dingen om te zien/bezoeken in de binnenstad zijn de Torre de Mangana, de Catedral, Puente de San Pablo, Conventa Carmelitas en de ‘hangende huizen’. De binnenstad kom je binnen via de Calle Alfonso VIII. Dit schilderachtige straatje komt uit op de Plaza Mayor. Dit is het belangrijkste plein waar ook de meeste terrasjes zijn te vinden. Aan dit plein ligt ook de imposante Catedral van Cuenca die je in ieder geval moet bezoeken. Loop je rechtsom van de Catedral dan loop je naar beneden en kom je uit bij de Puente de San Pablo. Deze brug over de Rio Huécar komt uit bij de Convento de San Pablo. Vanaf deze brug heb je een schitterend uitzicht op Cuenca en zie je ook de zgn. ‘hangende huizen’. Deze huizen zijn als het ware tegen de rotswand aangebouwd en lijken te ‘hangen’.

Er loopt één doorgaande weg door Cuenca die auto’s mogen gebruiken. Leuker is het echter om door de vele steegjes heen te lopen waar geen auto’s kunnen komen. Onverwachtse doorkijkjes, uitzichten op de omgeving en kleine winkeltjes en galeries kom je dan tegen. Niets is er vlak, dus hou er rekening mee dat je altijd omhoog of omlaag moet. Ook het laagst gelegen stukje binnenstad is de moeite waard om doorheen te struinen. Hier ook nog diverse kerkjes en kleine kloosters zoals je die ook in het hoger gelegen stuk kan vinden.

Omdat we hier maar één overnachting hadden hebben we de stad uiteindelijk aan de eind van de middag en de volgende ochtend bezocht.

Wil je naast de oude binnenstad toch nog iets zien van de ‘nieuwe’ stad, dan is het Parque de San Julián en de daar aangelegen Calle Carretería leuk om nog even te bezoeken. Hier zie je vele bewoners van de stad verkoeling vinden of met elkaar praten, eten en drinken op de vele terrasjes. Ook in de Calle de Fransisco zitten een heleboel eettentjes met terrasjes. Grappig was dat bij elk drankje dat we bestelde er gratis een paar tapas bij gedaan werden. Toen we vroegen waarom ze dat deden, bleek het een gewoonte van alle barretjes te zijn in Cuenca.

Wij verbleven in: Hotel NH Ciudad de Cuenca, Ronda San José, 1,16004 Cuenca,Spanje

Toledo

Ook Toledo zullen de meeste mensen bezoeken vanwege het oude historische centrum. Ook dit centrum staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Toledo is een van de oudste steden van Spanje en is ooit de hoofdstad van Spanje geweest. In Toledo hadden we een leuk hotelletje dat midden in het oude centrum lag. Het was in ieder geval een niet eenvoudige opgave om daar met de auto te komen, De straatjes zijn over het algemeen niet zo heel veel breder als een gemiddelde personenauto. We hebben dan ook een keer de buitenspiegels maar even ingeklapt omdat het wel heel smal werd.

Highlight van Toledo is o.a. de Kathedraal Santa Maria. Verder is het heel leuk wandelen door de vele smalle steegjes en zo de diverse wijken van de oude stad te ontdekken. Ook hier hebben we – net als in Cuenca – de stad in de middag en de volgende ochtend bezocht. Het oude centrum is gemakkelijk op een dag te bekijken en te belopen. Heb je geen hotel in de oude binnenstad, dan is deze heel gemakkelijk te bereiken per bus. Er zijn diverse parkeergarages en -terreinen rondom de oude stad om je auto te parkeren.
Op de dag van vertrek hebben we nog even de panorama route gepakt met de auto die een schitterend uitzicht geeft op de stad.

Wij verbleven in: Hotel Santa Isabel, Calle Sta. Isabel, 24, 45002 Toledo, Spanje

Madrid

De hoofdstad van Spanje en dat merk je ook direct. Druk, veel verkeer, veel toeristen. We hebben hier 3 overnachtingen en dus 2 volle dagen te besteden. We hebben een hotelletje aan de buitenkant van de stad, maar gelukkig zit er een metro station op 5 minuten lopen en de metro brengt ons in 30 minuten midden in het centrum.

Madrid is een mooie stad. Vele historische en mooie gebouwen. Je hebt er vele mooie kerken. Ook het Koninklijk Paleis mag je niet vergeten te bezoeken. Verder hebben we veel door de stad gelopen, diverse overdekte markten bezocht en vooral heel lekker gegeten en gedronken. In Madrid zijn meer dan genoeg terrasjes, restaurantjes waar je heerlijke tapa’s kan eten. Wel opletten waar je gaat zitten want de prijzen kunnen enorm verschillen. Betaalde we op de ene plek Eur 1.60 voor een wijntje, op een andere locatie was het al 4 euro voor een glas. Ook vaak al een verschil van een euro of je buiten op het terras zat, of binnen.

Van Madrid hebben we een aparte pagina gemaakt met meer informatie en tips.

Wij verbleven in: Globales Acis y Galatea, Calle Galatea, 6, 28042 Madrid, Spanje

Albacete

De terugreis naar Valencia ging via Albacete. Eerst zijn we nog naar Aranjuez geweest om te stoppen bij het Palacio Royal. Helaas was dat op een maandag en op maandag is er veel dicht in Spanje. Na wat rondom het Paleis en in de tuinen gelopen te hebben zijn we maar doorgereden naar Albacete. Hier hadden we een overnachting en eerlijk gezegd zijn we alleen in het hotel gebleven en hebben niet eens het plaatsje bekeken. Grappige was ook dat het hotel aan de rand van een industrieterrein stond. Iets wat we totaal niet verwacht hadden.

Wij verbleven in: Hotel Santa Isabel, AV. Gregorio Arcos y AV. 5, 02007 Albacete, Spanje

Vanaf Albacete zijn we de laatste dag een heel stuk langs de rivier de “Rio Júcar” gereden. Een schitterende route die ons over smalle weggetjes en door kloven bracht. Na lunchtijd zijn we uiteindelijk weer naar Valencia gereden en hebben aan het strand ’s avonds nog heerlijk gegeten. Uiteindelijk hebben we tegen acht uur ‘s-avonds onze auto weer ingeleverd op het vliegveld en vlogen we tegen tienen weer terug naar Nederland.